Wat de wetenschap zegt

De beste weg naar ontspanning en energie is om jezelf te activeren. De Leefstijltrainers leren je om beweging en ontspanning bewust in te zetten. Het doel: zelf positieve invloed krijgt op je stressniveau, spanningsklachten en gedachtes.

Wetenschappers vinden bewijs die de positieve werking van beweging aantonen. Op deze pagina lees je over hun ontdekkingen.


 

Rust roest

Wetenschappelijk onderzoek toont steeds nadrukkelijker aan dat rust roest.

De lijst van lichamelijke klachten die verminderen door voldoende te bewegen, groeit gestaag.

Verouderingsprocessen vertragen door voldoende beweging. Onderzoek toonde aan dat het hersenvolume toeneemt en het zenuwstelsel beter en langer blijft functioneren. Lichamelijke klachten die verminderen bij beweging en hardlopen, zijn suikerziekte, pijnklachten, gewrichtsklachten zoals artritis, hoge bloeddruk. Verhoogd cholesterol en hartaandoeningen.

Hormonen

Bij hardlopen worden een aantal hormonen aangemaakt die somberheid en depressie tegen gaan. Ook is aangetoond dat er stoffen vrijkomen die helpen tegen stress en burn-out.

Sterker en weerbaarder

Beweging en hardlopen helpen om je lichamelijk en geestelijk sterker en weerbaarder te maken. Dat staat wetenschappelijk vast.

Onze huidige programma¬īs ontstonden midden jaren ¬ī90. In samenwerking met de Faculteit Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit te Amsterdam, verscheen het artikel:

 Bewegen & Hulpverlening

Nog twee publicaties over de effectiviteit van de runningtherapie:

 Runningtherapie en depressie

 Een systematische review

Overdaad schaadt

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het enorm belangrijk is om niet te intensief te sporten. Daar weten we bij De Leefstijltrainers alles van. We zijn er dan ook trots op dat er tijdens onze programma’s, door alle jaren heen, nooit iemand uitviel vanwege een blessure.

Uitgekiende opbouw

Door de uitgekiende opbouw van onze programma’s voelen deelnemers zich na verloop van tijd een stuk beter. Chronische pijnklachten en algemene spanningsklachten verminderen.

De resultaten van ons programma zijn onderzocht:

 Effectmeting

Inzet en volharding

Het vraagt jouw inzet en volharding om de positieve effecten van onze programma‚Äôs op de lange termijn te verzilveren. Daarom ondersteunen we je graag persoonlijk. We coachen je op de aandachtspunten die horen bij jouw lijf en psyche.

Dat is ook de reden dat wij je graag persoonlijk ondersteunen en coachen op aandachtspunten die jou op je lijf en psyche zijn geschreven.

 Hardlopen als medicijn